IX_108_2003
Uchwała Nr IX/108//2003
Rady Miejskiej w Węgorzynie
z dnia 29 sierpnia 2003 r.
w sprawie procedury uchwalania i dokonywania zmian budżetu Gminy Węgorzyno
oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących
projektowi budżetu
Na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
( Dz. U. z 2001 r. Nr 142 , poz. 1591; z 2002 r Nr 23, poz.220 , Nr 62, poz. 558 ,Nr 113, poz. 984,
Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz.1806; z 2003 r. Nr 80, poz.717) uchwala się, co następuje:
§ 1
Ustala się szczegółowy tryb i zakres prac budżetowych ujętych w harmonogramie stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
Dyrektorzy, kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych oraz pracownicy Urzędu Miejskiego opracowują i przedkładają Skarbnikowi plany rzeczowe zadań oraz projekty planów finansowych wraz z kalkulacjami i podstawami prawnymi w terminach wynikających z harmonogramu, o którym mowa w ust. 1.
§ 2
1.Projekty planów , o których mowa w § 1 ust.2 opracowane są na podstawie:
wskazówek Rady Miejskiej do projektu budżetu,
aktualnego poziomu cen (stawek, taryf, opłat i podatków) z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
zakładanej prognozy wzrostu cen w roku budżetowym,
istniejącego w roku poprzedzającym rok budżetowy stanu organizacyjnego placówek finansowanych z budżetu gminy, z uwzględnieniem placówek przewidzianych do uruchomienia bądź likwidacji w roku budżetowym,
przewidzianego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,
stawek wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy
z uwzględnieniem prognozy wzrostu.
§ 3
Radni oraz przedstawiciele sołectw mogą składać Skarbnikowi wnioski do projektu budżetu w terminie ustalonym w harmonogramie, o którym mowa w § 1 ust.1.
§ 4
Skarbnik na podstawie przedłożonych materiałów i wniosków, a także prognozy kwot dochodów własnych gminy , dotacji celowych na realizację zadań własnych i zadań z zakresu administracji rządowej oraz subwencji z budżetu państwa sporządza wstępne zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu, w terminie wynikającym z harmonogramu , o którym mowa w § 1 ust.1
§ 5
Burmistrz opracowuje:
Projekt uchwały budżetowej na podstawie materiałów sporządzonych przez Skarbnika
Informację o stanie mienia komunalnego
Projekt uchwały budżetowej oraz informację o stanie mienia komunalnego Burmistrz przedkłada nie później , niż do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy:
Regionalnej Izbie Obrachunkowej w Szczecinie celem zaopiniowania
Radzie Miejskiej w Węgorzynie.
§ 6
1. Projekt uchwały budżetowej obejmuje:
1) prognozowane kwoty dochodów według ważniejszych źródeł i działów klasyfikacji ;
2) wydatki budżetowe w podziale na działy i rozdziały klasyfikacji budżetowej, z
wyodrębnieniem :
a) wydatków budżetowych, w tym w szczegółowości
- wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatki na obsługę długu ,
- wydatków z tytułu poręczeń i gwarancji.
b) wydatków majątkowych( inwestycyjnych);
źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej;
wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi z uwzględnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów;
plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych i środków specjalnych;
plany przychodów i wydatków funduszy celowych;
upoważnienia dla Burmistrza do zaciągania długu oraz do spłat zobowiązań;
zakres i kwoty dotacji przedmiotowych;
dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych ustawami gminie;
dotacje;
dochody i wydatki związane z realizacja zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego/ w budżecie jednostki, której powierzono realizacje tych zadań/;
dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych;
określenie wydatków jednostek pomocniczych;
Wydatki na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych i Funduszy Spójności Unii Europejskiej
§ 7
1.Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz dołącza:
objaśnienia do projektu budżetu,
informacje o stanie mienia komunalnego.
§ 8
1. Objaśnienia , o których mowa w § 7 pkt. 1 obejmują:
opis prognozowanych kwot dochodów ze wskazaniem sposobu ich ustalania i podstawy prawnej do ich ustalenia,
opis planowanych kwot wydatków z podaniem podstawy prawnej ich finansowania oraz zasad kalkulowania w poszczególnych działach klasyfikacji budżetowej,
informacje o źródłach przychodów oraz kierunków wydatków zakładów budżetowych środków specjalnych i funduszy celowych:
omówienie kwot przychodów przeznaczonych na pokrycie deficytu budżetowego bądź kierunków rozdysponowania nadwyżki budżetowej.
§ 9
1.Informacja o stanie mienia komunalnego obejmuje dane dotyczące:
1)gruntów zestawionych według tytułów władania i rodzajów użytkowania z
wyszczególnieniem ich wartości;
2)budynków i budowli zestawionych według tytułów i rodzajów użytkowania wraz z ich
szacunkowa wycena;
innych składników mienia nie wymienionych w pkt.1 i 2 ,w tym w szczegółowości o
ograniczonych prawach rzeczowych ,użytkowaniu wieczystym, wierzytelnościach,
udziałach w spółkach, akcjach oraz o posiadaniu;
dane o zmianie w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt.1,2 i 3 od dnia
złożenia poprzedniej informacji.
§ 10
Przewodniczący Rady Miejskiej otrzymany projekt uchwały wraz z materiałami informacyjnymi przekazuje do zaopiniowania stałym Komisjom Rady.
Komisje Rady w terminie odbywają posiedzenia , na których opiniują projekt uchwały budżetowej ( zgodnie z załącznikiem Nr 1).
Wprowadzenie zgłoszonych przez Komisje do projektu propozycji zmian polegających na zwiększeniu wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych kwotach dochodów lub zwiększenia planowanych dochodów może nastąpić jedynie za zgodą Burmistrza ze wskazaniem przez komisję dodatkowych źródeł dochodów.
§ 11
Burmistrz w terminie 7 dni od dnia przedłożenia Radzie Miejskiej projektu uchwały budżetowej przekazuje podległym jednostkom niezbędne informacje potrzebne do opracowania ich planów finansowych,
Jednostki podległe w terminie 30 dni od przekazania informacji , opracowują projekty planów finansowych , nie później niż do dnia 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 12
Projekt porządku sesji , na której uchwalony jest budżet winien obejmować następujące punkty:
odczytanie projektu uchwały budżetowej,
odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
głosowanie nad przyjęciem uchwały budżetowej.
§ 13
Procedurę dokonywania zmian budżetu i zmian w budżecie określa załącznik nr 2 do niniejszej uchwały.
§ 14
Traci moc uchwała Nr X/ 90/ 99 Rady Miejskiej w Węgorzynie z dnia 10 czerwca 1999 r.
w sprawie procedury uchwalania i dokonywania zmian budżetu Gminy Węgorzyno oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 15
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi .
§ 16
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Jan Piotrowski
Załącznik Nr 1
do uchwały Rady Miejskiej Nr IX/107/2003
z dnia 29 sierpnia 2003 r.
SZCZEGÓŁOWY HARMONOGRAM PRAC BUDŻETOWYCH
L.p |
Okres realizacji
|
Działania |
Wykonawca |
Koordynator |
Efekty |
|
od |
do |
|||||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1. |
|
30 września |
Identyfikacja potrzeb - gromadzenie wniosków i sugestii do projektu budżetu z:
Komisji merytorycznych Rady Miejskiej , Radnych, Dyrektorów , Kierowników gminnych jednostek organizacyjnych oraz przewodniczących jednostek pomocniczych |
Biuro Rady |
Sekretarz |
Stanowiska: Komisji merytorycznych Rady Miejskiej , dotyczących wniosków i propozycji w zakresie identyfikacji potrzeb , przekazanie do Burmistrza do dnia 30 września poprzedzającego rok budżetowy |
2. |
|
30 września |
Przygotowanie wytycznych do projektu
Informacji o stanie mienia komunalnego |
Inspektorzy |
Burmistrz |
Wytyczne do informacji o stanie mienia komunalnego |
3. |
|
30 września |
Złożenie przez pracowników merytorycznych Urzędu , jednostek organizacyjnych gminy materiałów planistycznych wraz z opisem , algorytmem obliczeń i materiałów kalkulacyjnych wraz z podstawą prawną i projektami planów finansowych gospodarki pozabudżetowej |
Kierownicy jednostek organizacyjnych
Oraz kierownicy referatów UM |
Skarbnik |
Propozycje do jednostkowych planów finansowych |
4. |
|
15 października |
Przygotowanie projektu budżetu |
Skarbnik |
Burmistrz |
Projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikiem bez części opisowej , wstępna informacja o stanie mienia komunalnego |
5. |
|
25 października |
Powiązanie projektu budżetu gminy z projektem budżetu państwa |
Skarbnik |
Burmistrz |
Włączenie planowanych kwot dotacji subwencji i udziałów w podatkach do projektu budżetu na podstawie oficjalnych zawiadomień Ministra Finansów i Wojewody Zachodniopomorskiego |
6. |
|
5 listopada |
Projekt budżetu po uzgodnieniach |
Skarbnik |
Burmistrz |
Projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami i objaśnieniami |
7. |
|
10 listopada |
Projekt informacji o stanie mienia komunalnego |
Inspektorzy |
|
Przyjęcie informacji o stanie mienia komunalnego |
8. |
|
15 listopada |
Przekazanie projektu uchwały budżetowej do:
Rady Miejskiej
Regionalnej Izby Obrachunkowej |
Burmistrz |
Burmistrz
|
Przyjęcie projektu uchwały budżetowej wraz z załącznikami i objaśnieniami . Przekazanie do Rady Miejskiej i Regionalnej Izby Obrachunkowej |
9. |
|
15 listopada |
Przekazanie informacji o stanie mienia komunalnego do RIO i Rady Miejskiej |
Burmistrz |
|
|
10. |
15 listopada |
22 listopada |
Przekazanie podległym jednostkom organizacyjnym niezbędnych informacji do opracowania ich planów finansowych |
Skarbnik |
Burmistrz |
Dostosowanie projektu planów finansowych jednostek do zgodności z kwotami wynikającymi z projektu uchwały budżetowej |
11. |
15 listopada |
10 grudnia |
Opiniowanie projektu budżetu przez komisje merytoryczne Rady Miejskiej na posiedzeniu wspólnym |
Komisje Rady |
Przewodniczący Rady Miejskiej |
Komisja Budżetowo-Gospodarcza wypracowuje wspólne stanowisko wszystkich komisji w sprawie budżetu |
12. |
10 grudnia |
31 grudnia |
Uchwalenie budżetu gminy |
Rada Miejska |
Przewodniczący Rady Miejskiej |
|
Załącznik Nr 2
do uchwały Rady Miejskiej Nr IX/107/2003
z dnia 29 sierpnia 2003 r.
PROCEDURA
DOKONYWANIA ZMIAN BUDŻETU I ZMIAN W BUDŻECIE - KOREKTY
Za zmiany budżetu rozumie się wszelkie uchwały Rady Miejskiej :
Zwiększające kwotę dochodów i wydatków budżetowych
Zwiększające kwotę dochodów przy jednoczesnym zmniejszeniu deficytu budżetowego
zmniejszające kwotę dochodów i wydatków
zwiększające kwotę wydatków przy jednoczesnym zwiększeniu deficytu budżetowego ze wskazaniem źródeł pokrycia niedoboru budżetowego.
inne
2. Za zmianę w budżecie rozumie się wszelkie uchwały Rady Miejskiej:
zmniejszające i zwiększające dochody między działami
zmniejszające i zwiększające wydatki między działami
3. Ustala się procedurę dokonywania zmian budżetu i zmian w budżecie :
W sytuacjach wymagających zmian budżetu i zmian w budżecie dysponent środków budżetowych zobowiązanych jest zwrócić się z pisemnym wnioskiem do Skarbnika Gminy , precyzując kwotę , rodzaj zadania bądź podstawę prawną oraz kalkulacje podając dodatkowo uzasadnienia celu zmiany budżetu lub zmian w budżecie oraz jej termin.
Skarbnik opisuje wniosek i przedstawia projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu.
Burmistrz przyjmuje projekt uchwały decydując o wystąpieniu z inicjatywą podjęcia uchwały Rady Miejskiej.
Załączniki do pobrania
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|---|---|---|
22 (DOC, 31.50Kb) | 2003-07-12 22:03:14 | 20 |
Plik | Nazwa | Data dodania | Pobrań |
---|
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Kamil Andrzejczak Data wytworzenia:
10 paź 2003
Osoba dodająca informacje
Kamil Andrzejczak Data publikacji:
10 paź 2003, godz. 10:22
Osoba aktualizująca informacje
Kamil Andrzejczak Data aktualizacji:
10 paź 2003, godz. 10:22