Uchwała Nr VIII/102/2003 w sprawie przyjęcia statutu Celowego Związku Gmin R - XXI z siedzibą w Nowogardzie
Uchwała Nr VIII/102/2003
Rady Miejskiej w Węgorzynie
z dnia 27 czerwca 2003 r.
w sprawie przyjęcia statutu Celowego Związku Gmin R - XXI z siedzibą w Nowogardzie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 12 i art. 67 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.
o samorządzie gminnym(Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558,
Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80, poz. 717) uchwala się, co następuje:
§ 1
Przyjmuje się statut Celowego Związku Gmin R - XXI w brzmieniu, jak w załączniki do niniejszej uchwały.
§ 2
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Jan Piotrowski
STATUT
Celowego Związku Gmin R - XXI
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1. Statut niniejszy stanowi podstawę prawną działania Związku Międzygminnego, zorganizowanego pod nazwą "Celowy Związek Gmin R - XXI" - zwany dalej "Związkiem".
§ 2. Uczestnikami Związku są:
1. Miasto i Gmina Chociwel
2. Miasto i Gmina Dobra
3. Gmina Dziwnów
4. Miasto i Gmina Ińsko
5. Miasto i Gmina Kamień Pomorski
6. Miasto i Gmina Maszewo
7. Miasto i Gmina Nowogard
8. Gmina Osina
9. Gmina Przybiernów
10. Gmina Radowo Małe
11. Miasto i Gmina Resko
12. Gmina Rewal
13. Gmina Świerzno
14. Miasto i Gmina Trzebiatów
§ 3. Siedzibą Związku jest miasto Nowogard.
§ 4. Czas trwania Związku jest nieograniczony.
§ 5. Do zadań Związku należy wspólne planowanie i wykonywanie zadań z zakresu ochrony środowiska, przyrody w szczególności:
1) Realizacja kompleksowego regionalnego programu gospodarki odpadami.
2) Wybudowanie Zakładu Gospodarowania Odpadami a następnie jego eksploatacja.
Rozdział II
Organy Związku, ich struktura i organizacja pracy
§ 6. Organami Związku są:
1. Zgromadzenie Związku.
2. Zarząd Związku.
§ 7. 1. Organem stanowiącym i kontrolnym związku jest Zgromadzenie Związku zwane dalej zgromadzeniem.
2. W skład Zgromadzenia wchodzi po dwóch przedstawicieli gmin uczestniczących w Związku, w tym przewodniczący zarządów tych gmin oraz wyznaczony przez Radę Miejską (Gminy) przedstawiciel.
3. Każdy przedstawiciel ma w Zgromadzeniu jeden głos.
4. Kadencja Zgromadzenia równa jest kadencji Rad Gmin, zaś przedstawiciele ustępujący na skutek upływu kadencji pełnią swe funkcje do czasu ukonstytuowania się Zgromadzenia w nowym składzie.
§ 8. 1. Do właściwości Zgromadzenia należą wszystkie sprawy pozostające w zakresie działania Związku, o ile statut nie stanowi inaczej.
2. Do wyłącznej właściwości zgromadzenia należy:
1) wybór i odwołanie Zarządu, ustalanie wynagrodzeń przewodniczącego Zarządu, stanowienie o kierunkach działania zarządu oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności,
2) uchwalanie budżetu związku, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium z tego tytułu,
3) powoływanie i odwoływanie na wniosek Przewodniczącego Zarządu Skarbnika Związku,
4) powoływanie Komisji Rewizyjnej
5) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących:
a) określania zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania lub najmu na okres dłuższy niż 3 lata, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; do czasu określenia tych zasad zarząd może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą zgromadzenia,
b) tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni i występowania z nich,
c) tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów oraz innych jednostek organizacyjnych związku oraz wyposażenia ich w majątek,
d) zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,
e) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów długoterminowych, zaciąganych przez zarząd w roku budżetowym,
f) zobowiązań w zakresie inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granice ustaloną corocznie przez zgromadzenie,
g) ustalanie wysokości i rodzajów świadczeń na rzecz związku, w tym składek członkowskich i terminów ich uiszczania,
6) przyjęcie do Związku nowego uczestnika,
7) powoływanie komisji do określonych spraw,
8) zatwierdzanie regulaminu Zarządu,
9) określenie sumy do której zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania.
§ 9. 1. Zgromadzenie wybiera ze swego grona Przewodniczącego i Wiceprzewodniczącego.
2. Zadania Przewodniczącego oraz sposób jego zastępstwa określone są w ustawie o samorządzie gminnym.
§ 10. 1. Zgromadzenie jest zwoływane przez Przewodniczącego Zgromadzenia w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Zawiadomienie o zwołaniu zgromadzenia winno być dostarczone przedstawicielom, co najmniej 14 dni przed terminem obrad.
3. Nadzwyczajne zgromadzenie przewodniczący obowiązany jest zwołać na wniosek, co najmniej 1/4 przedstawicieli, w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku.
4. Posiedzenia Zgromadzenia są protokołowane.
5. Inicjatywę uchwałodawczą posiada Zarząd i grupa co najmniej 6 członków Związku.
§ 11. 1. Organem wykonawczym Związku jest Zarząd Związku.
2. W skład Zarządu wchodzi Przewodniczący oraz 2 (dwóch) członków.
3. Przewodniczący Zarządu może być wybierany spoza członków Zgromadzenia.
4. Przewodniczący Zarządu reprezentuje Związek na zewnątrz.
§ 12. 1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego nie rzadziej niż raz w miesiącu.
2. Posiedzenia Zarządu są protokołowane.
§ 13. 1. Zarząd wykonuje uchwały Zgromadzenia oraz realizuje zadania związku nie należące do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia.
2. Do zadań Zarządu należy w szczególności:
1) przygotowanie projektów uchwał Zgromadzenia,
2) wykonywanie budżetu związku,
3) gospodarowanie mieniem związku,
4) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych związku.
§ 14. Oświadczenie woli w imieniu Zarządu Związku składa dwóch członków Zarządu Związku.
§ 15. 1. Komisja rewizyjna kontroluje działalności Zarządu i jest powoływana przez Zgromadzenie pośród jego członków.
2. Komisja Rewizyjna jest organem kolegialnym i składa się 5 (pięciu) osób, które wybiera z pośród siebie przewodniczącego Komisji.
3. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów.
4. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:
1) opiniowanie wykonania planu finansowego Związku i występowanie z wnioskiem do Zgromadzenia w sprawie udzielenia lub nieudzielania absolutorium Zarządowi.
2) dokonywanie okresowej kontroli działalności finansowej Zarządu Związku.
3) dokonywanie kontroli doraźnych Zarządu Związku oraz zakładów i przedsiębiorstw Związku.
5. Sposób dokonywania kontroli i plan pracy Komisji Rewizyjnej na dany rok zatwierdza Zgromadzenie.
Rozdział III
Majątek i finanse Związku
§ 16. 1. Majątek Związku stanowią wniesione ruchomości, nieruchomości i składki gmin wchodzących w skład Związku.
2. Majątek Związku jest odrębny od majątku uczestników Związku i jest odrębnie zarządzany.
3. Uczestnicy - Założyciele Związku wnoszą do związku wpisowe w wysokości 3000,00 zł (trzech tysięcy złotych).
4. Uczestnik Związku zobowiązany jest wnieść wpisowe w całości w terminie 3 miesięcy od dnia rejestracji Związku lub przystąpienia do Związku.
5. Dochodami Związku są:
1) stałe roczne składki członkowskie uczestników Związku,
2) dotacje, darowizny, zapisy dokonywane na rzecz Związku,
3) dochody z majątku, z działalności i odsetki bankowe.
Stałe roczne składki członkowskie uzależnione są od ilości mieszkańców danej gminy - uczestnika Związku, w dniu 31 grudnia roku poprzedzającego rok obrachunkowy. Wysokość składek jest ustalana przez Walne Zgromadzenie Związku. Składki płatne są z góry w czterech równych ratach do 15 dnia każdego kwartału. Zwłoka w płatności którejkolwiek z rat powoduje naliczenie odsetek ustawowych od dnia wymagalności każdej raty do dnia zapłaty.
§ 17. 1. Gminy uczestniczą w kosztach wspólnych przedsięwzięć oraz pokrywają wynikłe z tej działalności straty wyłącznie na podstawie uchwał podjętych przez Rady zainteresowanych gmin.
2. W szczególności zaś gmina nie może być zobowiązana do pokrywania strat w przedsięwzięciach, w których nie uczestniczy.
§ 18. 1. Zarząd Związku przedkłada Zgromadzeniu na co najmniej 7 dni przed posiedzeniem, projekt planu finansowego związku, obejmujący przewidywane dochody i wydatki.
2. Zgromadzenie przyjmuje plan finansowy do 31 grudnia każdego roku.
§ 19. 1. Obiekty i urządzenia Związku służą realizacji jego zadań w zakresie kompleksowej gospodarki odpadami.
2. Z obiektów i urządzeń Związku jego uczestnicy korzystają odpłatnie na równych zasadach.
3. Opłaty za korzystanie z urządzeń i obiektów są określane corocznie przez Zgromadzenie.
§ 20. Za zobowiązania wobec osób trzecich Związek odpowiada całym swoim majątkiem.
Rozdział IV
Zasady przystępowania i występowania członków
§ 21. 1. Z wnioskiem o przystąpienie do związku występuje Rada właściwej Gminy.
2. O przyjęciu nowego uczestnika decyduje uchwałą Zgromadzenie Związku określając równocześnie wysokość wpisowego dla przystępującej gminy.
3. Uchwała Zgromadzenia winna określać termin przystąpienia nowego uczestnika.
§ 22. Uczestnictwo w Związku ustaje w razie:
1. Wystąpienia uczestnika ze Związku,
2. Likwidacji Związku.
§ 23. 1. Uczestnik występuje ze Związku przez złożenie oświadczenia o wystąpieniu, potwierdzonego stosowną uchwałą Rady Gminy.
2. Oświadczenie winno być złożone z sześciomiesięcznym okresem uprzedzenia ze skutkiem na 31 grudnia danego roku.
§ 24. Nie wywiązywanie się Gminy ze składek skutkuje podwyższeniem opłat za korzystanie z urządzeń i obiektów Związku, wysokość opłat określa Zgromadzenie.
§ 25. Uczestnikowi występującemu ze Związku przysługuje zwrot wniesionych składników majątkowych, według wyceny na dzień wystąpienia ze Związku.
§ 26. 1. Likwidacja Związku następuje na podstawie uchwały Zgromadzenia o postawieniu Związku w stan likwidacji na wniosek 4/5 uczestników Związku.
2. Likwidatora Związku powołuje Zgromadzenie.
3. Do obowiązków likwidatora należy:
1) sporządzenie planu likwidacji, który podlega zatwierdzeniu przez Zgromadzenie w drodze uchwały oraz zostaje przesłany do wiadomości wojewody i regionalnej izby obrachunkowej,
2) sporządzenie bilansu otwarcia likwidacji,
3) publiczne ogłoszenie o postawieniu Związku w stan likwidacji wraz z wezwaniem ewentualnych wierzycieli do zgłoszenia swoich roszczeń wobec związku w terminie 3 (trzech) miesięcy od dnia ogłoszenia o likwidacji,
4) zakończenie bieżących spraw Związku,
5) ściągnięcie wierzytelności Związku,
6) zaspokojenie zobowiązań Związku,
7) zbycie majątku Związku,
8) złożenie wniosku o wykreślenie Związku z rejestru po zakończeniu jego likwidacji.
4. Kwota pozostała po zbyciu majątku podlega podziałowi pomiędzy uczestników Związku na dzień postawienia go w stan likwidacji proporcjonalnie do wysokości wniesionych składek. Pierwszeństwo w nabyciu nie zbytych składników majątkowych Związku, jego przedsiębiorstw i zakładów mają uczestnicy, na obszarze których owe urządzenia się znajdują na dzień postawienia Związku w stan likwidacji.
Rozdział V
Postanowienia końcowe
§ 27. Zmiana niniejszego Statutu następuje w trybie przyjętym do jego ustanowienia.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Redaktor Kamil Andrzejczak Data wytworzenia:
22 gru 2003
Osoba dodająca informacje
Kamil Andrzejczak Data publikacji:
22 gru 2003, godz. 10:53
Osoba aktualizująca informacje
Kamil Andrzejczak Data aktualizacji:
22 gru 2003, godz. 10:53